AKU SEBOK NAK KECEK QELATE

Assalamualaikum w.b.t

Gambar diremoved ;P

Gambar nak eksen kan makan prawn macaroni la konon. Padahal makan dua helai je kot! Ni semua gara gara aku nak termuntah tebelahak makan benda ni! Serius eeyekk! Budu lagi sedap kott!  Aiyaa~


Hari ni aku berangan nak belajar kecek kelate. Okay ketepikan perihal Nur Amalina, atau perihal remaja UPSI, meh ketengahkan perihal aku nak belajar kecek kelate kat blog aku ni. Semalam aku beria ia belajar mandarin dekat youtube, hari ni, entah sawan mana duk suruh aku belajar kecek kelate.


Ini semua adalah gara gara abe (abang) kelate yang comei hok cute tu la. Ish, memang menarik tertarik lah tenung dia. Rasa nak pijak pijakk je dia pasai tak kasi pompuan lain ambik dia. Whut the pish kau 'Ain. Adakah jejaka jejaka kelantan memang comei comei? Nanti kalau aku ni tak tau malu, aku ambik gambar dia ye, bagi kau orang pulak tatap.

Muke abang buat sizzling mee tu ala ala muka si Adam Levine ni la. Tapi abang tu lagi comel. Ouchh! Hari hari aku dok tenung dia dari jauh. Tapi tak boleh tenung lama lama, nanti SAWAN. Haha XD


Sepanjang hidup aku, kawan pantai timur aku yang kira rapat adalah orang terengganu. So, kadang kadang terpengaruh gak nak berkate kate madah madah macam diorang. Tapi, nak buat macamane. Dah lidah pun lidah sambal belacan sambal tempoyak, mana nak dapat lidah budu  T_T


Mari sini baca ini :


kawe- saya, kawan,
mung- kamu, mu
bengon- bodoh,
tolol- bodoh (rendah sikit tarafnya berbanding “bengon”)
bodo- bodoh
belit- simpul
gilo- gila
bah- bas
boh- banjir
hisap- menyedut
dok okh- keterlaluan
tera- cuba
tero- hebat
wie- beri
peto- peta
kelih- lihat
kipah- kipas
ngelah- terakhir
jolo- betul
ngejah- mengorak
kekghi- sebentar
kat tuh- disitu
kat nih- disini
cokkek,- megeletek
etek- juga
korok- tengkorak
pitah- pintas
gini- begini
bo ah- cukuplah
jalo- menjala
kaloh- kalah
mene- menang
behe- pukul
kijo- kerja
hok- kepunyaan, milik
hungga- lari



Waa.! Banyakk kan? Esok lusa aku nak belajar bahasa apa pulak ye? Haha. Dulu berkobar kobar nak belajar bahasa Korea untuk Min Ho sayang. But now, dah malas!  Nanti besok besok malas lagi dan lagii dan lagiii.


Sekian untuk kali ini,kalau aku rajin, aku  buat video eh supaya kau orang boleh dengar suare katon aku ni! Haha XD


Kepada Hadi Marosadee and Budak Kampung, lu rokk weyh! Ore kelate weyhh! Haha, rupa2nya ramai kawan blogger aku ore kelate. Meh meh transformkan lidah keras aku ni supaya boleh mengalunkannn slang korang. haha!


ADIOS

5 comments:

Aqiim said...

ekau bukan nogori ko?
mcam mano org nogori nak kecek kelate?
buleh ko?

arrghh apa yg aku cuba nk smpaikan nie?!

hahahaha

budakampung said...

oooo..macam tu rupanya~terima kasih kerana berkongsi..bhahahaha xD

susah blajar bahasa kelantan dengan ejaan..sebab bukan semua bahasa kelantan boleh dieja..biasanya orang kelantan je boleh baca ayat yg org kelantan tulis~serius..kalau nak belajar jugak kena belajar bercakap dengan org kelantan la~hahaha

Hadi Marosadee 히스 said...

cari aq jer ain weyhh,, aq ore klate asli .. dok mmain la baso go lain ni,, dok rok weyhh .. minat dooh nga baso klate ni .. kalu hadi nok kkecek loghat ngeri gakk,, bbelit lidoh dulu .. tok jjijok gituuu ,, haha ..

pehe?? kua3

Hadi Marosadee 히스 said...

haaaa,, stuju dgn budakampung,, bukan semua boleh dieja .. huhu,,, mai2 mai kelate lah

syakey said...

siap ada table lg. haha.

kalau kecek dgn org klantan yang dh berumur, terpaksa angguk2 aje sebab konfem takkan faham