Tutorial : Bunga ros dari kain fabrik

Asslamualaikum w.b.t

How's your ramadhan so far? Mine, was so much fun and mencabar. Baju raya dah beli? Tudung? Mine, tudung tak beli beli lagi. Sumpah, aku tak tipu. Macam tak percaya pompuan tak beli tudung raya lagi sebab pompuan kan kaki shopping. Semalam aku jalan jalan kejap sebelum nak berbuka untuk beli tudung, tapi satu apa pun tak beli.

Cantik, tapi pendek bebenor

Cantik, perfect, kembang kembang, bunga besor besor, harganya MasyaAllah. Boleh buat bekalan makan dua minggu aku kat U.


Lembut, beralun alun, style habeh, jarang kemain.


Dan banyak lagi la faktor faktor yang aku malas nak sebut. Antara jenis tudung yang aku jumpa semalam, ada satu yang hok comei. Dia tepek bunga ros besar besar gedbak dari jarak sebatu dah boleh nampak dekat syria hitam tu. Ish, comel habis. Pastu aku belek belek punya belek bunga ros tu (nasib baik orang kedai tu tak nampak, kalau tak maunye kena halau. Kihkih), aku tengok macam boleh buat sendiri je.



Ala ala macam tulah tudung semalam tu. Dan aku pun tak beli disebabkan harga yang tak berapa nak munasabah. Tapi kalau ada duit jutaan, boleh je nak beli. Haha. Alasan budak takde duit T__T

Tutorial Roses from Fabric :




Start with about a 1" ripped strip of fabric (you can use any width...this was the width I liked best). The length and weight of your fabric will dictate the end diameter of your flower.



Lipat dua kain perca tu. Eh cakap melayu pulak. Ahaks. Dot a little fabric glue on the end 1/2" or so.


Roll the glued end a few times to get a nice tight center.


Then, once you have a center you like, start twist/folding your fabric away from the center as you roll.


Dah nampak bentuk rose kan? Untuk bagi dia lebih secure or selamat supaya tak terbukak lipatan, silalah gam kain tu.


Teruskan rolling the kain sampai besar yang kita nak. Tapi, time nak sampai kat hujung kain tu, pastikan ada sikit lebihan kain untuk cover montot rose tu. Maaf, mencarot. Haha


Gamkan bahagian montot rose. Maaf, mencarot lagi. Haha


Nilah yang aku maksudkan tadi untuk sediakan lebihan kain dekat penghujung tu. Supaya kain tu boleh cover montot rose yang dah kena gam tu.


Lepas tu, kita trim sikit bagi meletops letops montot dia.


TADAA!! Dah siap roses kita. Comelkan? Senang je nak buat. Cuma masa dan kemalasan mengizinkan ke tidak je.


Sebenarnya ada banyak lagi tutorial kat dalam internet ni untuk but ros dari fabrik. Banyak lagi teknik lain selain dari teknik yang aku tunjuk kat atas. Semoga kita semua rajin nak menghias tudung (pesanan khas buat diri sendiri, ehem.)



Selamat mencuba kau orang!!


Sumber tuto



5 comments:

Umi Anaan said...

nampak macam senang je nih..leh try cube test.

kajaharuna said...

menarik.. boleh letak pin buat kerongsang..

syiela said...

jimat pun jimat kan.. hehehehe akak tak sempat nak buat anak kecik2 lagi.. kang dorang dulu yg buatkan :)

Unknown said...

hampeh.. ingtkan bunga sebijik mcm kat tudubg tu... ini da macam copy paste.. gimik je.. jap yg pic keduak tu kekonon ckp bahasa melayu...
hak memberi komen ya .. maaf kalao terkasar bahasa.. budi bahasa budaya kita.. terima kasih

nurulain1011 said...

cik puan ketot cakap tak serupa bikin...kata budi bahasa budaya kita. mintak cermin diri ye...