Kalaulah bos saye bace ni..

Ape perasaan kau orang semua kalau ada pekerja mengata bos yang kau orang memang betulbetul kenal. Memang kau orang tau betullah pasal bos tu, kire hati budi dia pun kau dah tau. Rasa nak lempanglempang je kan orang yang tulis ni. Betul tak? Aku bukan setakat nak lempanglempang, pijak pon boleh, kalau boleh nak tembak pakai bazuka tu ha. Boleh? Layankan je.

Berkenaan dengan statement yang dia tulis kat atas tu, tu baru 1/10 yang dia tulis, dia ada ke kat tempat kejadian? Wey, tu incik yang jatuh bangunan tu, bos aku siap nangisnangis dan terus hantar pergi hospital. Bos kau hade mase nak hantar pekerja pergi hospital? Paling koman, 'ambik mc beberapa hari, nanti sihatlah'. Kan? Kan? Kan? Setahu aku incik yang jatuh bangunan tu pun sangat berterima kasih. Dia hari sabtu ahad tak pergi manemane, so bos aku ajak dia tolongtolong kat kebun, boleh tambah pendapatan. Incik yang jatuh tu orang susah, memang berjimat orangnya.




Kadang-kadang aku tak paham, kenapa perlu dia tulis semua tu. Aku tau segala apa yang berlaku dekat si penulis blog yang tak berapa nak puas hati tu. Dia ada krisis kewangan. Dan setiap kali 'no money', bos yang dikutuknye tulah yang dia akan rujuk. Kalau kau, kau nak ke jilat ludah kau balik? Bukan sikit si pemaki nak pinjam, beriburibu lemon ok? Bila kita sudah sekali bagi pinjam, maka secara otomatik akan menjadi beratusratus kali nak pinjam. At first okaylah, its for their wedding plus the husband+wifey bekerja dalam bangunan yang sama. Dan duadua pun pinjam , adakah bos tu yang kau nak busukbusuk kan sekarang ini? Kalau tak, merempatlah nak carik orang nak pinjamkan duit nak bagi kau kawen.

Dan sekarang they want to pinjam lagi, kereta rosak katenya. Bila ditanya pada despatch, kau tau apa cina yang ikhlas tu cakap, 'Pekerja you aa suruh cakap kereta ni rosak teruk, tapi sebenarnya takde rosak pun'. Memang untung gila lah pasal cina tu baik dengan bos yang dimakimakinya dalam entri di atas. Jadi, anda dah boleh nilai, siapa yang bersalah dalam hal ni. Suami si pemaki tu sendiri suruh cina despatch tu menipu bos aku sematamate untuk kepentingan peribadinya+si wifey yang emosi dalam entri kutuk mengutuk beliau.

Dan aku rasa sekarang, aku pulak dah terlebih emosional. Kalaulah bos aku bace ni, maunye tak kene fired? Dah bagi macammacam advanced, mau kutukkutuk lagi ka? Silap tempat la kalau dia setakat nak melepaskan emosi dia yang memang aku rase dah out tu kat dunia blog ni. Aku rase aku perlu postkan bendabenda ni pasal aku rase beliau si pemaki ni memang dah terover excited nak makimaki bosnya yang aku rasa dah cukup baik.

Dan dulu pernah jugak ada budak praktikal yang memang tak datang kerja langsung, memang dah hantar surat complaint lah kat tempat belajarnya. And student tu nak kene buang dah, tu bos yang kau maki tuh, merayu balik supaya student tu boleh sambung pengajiannya. Bos kau hade kesah pasal practical student?

Dan aku rase si pemaki dah cukup besar panjang untuk faham keadaan syarikat yang kadangkadang up kadangkadang down. Yes, Being a contractor ni memang banyak dugaan. Payment masuk lambatlah, orang tu tak approve lagilah, keje tak banyak sangat. Tapi dengan ape yang kita ada, kita patut bersyukur okay.


*Mintak ampun kepada bloggers lain kalau rase entry aku kali ni agak kasar and agak panjang.Aku bukanlah sesiapa pun, student praktikal je. Kalau entry ini telah dibace oleh si pemaki, watch out!

No comments: